fredag 23 mars 2012

Dagens träning + träningstips

En timmes promenad i solen gjorde gott för både kropp och själ, jag mår mycket bättre!


Fick en kommentar av någon som undrade om man förbränner fett på crosstrainern. Jag har på senaste tiden blivit ett stort fan av den och tränar gärna 30 minuter på den innan jag börjar med muskelträning på gymmet, så tänkte jag kunde ge er lite tips så även ni ska fatta mer tycke för den : D
Till att börja med så jaa, du förbränner fett när du tränar på cross trainern. 
Det där med att kroppen förbränner fett när du har ett lugnt tempo och kolhydrater när du kör tyngre pass har att göra med aerob (=med syre) och anaerob (=utan syre) träning. Vid lugn träning använder sig kroppen av syre och fett som energi och vid högre tempo använder sig kroppen av kolhydrater. Det här gör vidare att musklerna "surnar" och mjölksyra uppstår. 
Det finns många andra orsaker förutom bra fettförbränning till varför crosstrainern är så bra, om vi tex jämför den med springmattan så använder du fler muskelgrupper (tex armarna) på en crosstrainer vilket ökar effekten på din kropp. En crosstrainer är skonsam då den inte sliter på lederna. Crosstrainern stärker höften, benen, rygg, axlar, armar och bröst. Jaa den är väldigt bra helt enkelt. Helt klart en ny träningsfavorit för mig.


 

1 kommentar:

  1. Cross-trainer rules :) Den börjar jag också med varje gång jag är till gymmet, så mycket bättre än springmattan där man sliter sönder sina knän.

    SvaraRadera