lördag 29 september 2012

Recept på proteinbars

Ibland är det väldigt bra att mamma älskar Strömsö, för ibland när jag själv går förbi tv:n så kan jag råka se något som även intresserar mig. Till exempel för några veckor sen gjorde de energikakor/proteinbars. Jag har testat det ena receptet, det med choklad och jo det var något helt annat än de man köper i butik, då de som man köper ofta smakar väldigt syntetiska. Dock gillar jag inte att det smakar så mycket banan så till nästa gång måste jag komma på något annat att göra det på.... Här har ni båda recepten :)

Bild: Strömsö/YLE

Hallon och havre

5 dl hallon, färska eller frysta upptinade
1 dl mandel
4 dl havregryn
½ dl råsocker

Banan och choklad

5 dl banan i 3-cm bitar
3 dl saltade jordnötter
2 dl havregryn
3 msk kakaopulver
½ dl råsocker



Hallon och havre

Så här gör du:

1. Mixa hallonen med stavmixer, och värm under omrörning tills de börjar bubbla.
2. Hacka under tiden mandeln med stavmixer (lägg en handduk över så sprätter det inte) och rosta den på 175 grader i ugnen i 5 minuter.
3. Blanda havregryn, mandel och råsocker i en bunke. Rör ner den varma hallonpurén.
4. Låt smeten svälla i en timme.
5. Bred ut på non-stick bakplåtspapper i ett 2 cm tjockt lager. Skär ut lagom stora kakor.
6. Torka i ugnen på 60° med luckan på glänt över natten eller tills kakorna är helt torra.





Banan och choklad

Så här gör du:

1. Mixa bananen med stavmixer, och värm under omrörning tills den börjar bubbla. Varning! Banansmeten bränner lätt fast, så rör hela tiden.
2. Hacka jordnötterna med stavmixern. Lägg en handduk över så sprätter det inte.
3. Blanda havregryn, jordnötter, kakao och råsocker i en bunke. Rör ner den varma bananpurén.
4. Låt smeten svälla i en timme.
5. Bred ut på non-stick bakplåtspapper i ett 2 cm tjockt lager. Skär ut lagom stora kakor.
6. Torka i ugnen på 60° över natten eller tills kakorna är helt torra.


http://svenska.yle.fi/matochfritid/matartikel.php?id=3383

1 kommentar: