onsdag 20 november 2013

Bodyshapes- tips and tricks!

Det bästa med den skolan jag går i?! Jo att man får så otroligt många idéer till bloggen ;) Här får ni nu ett inlägg som beskriver de olika kroppsformerna. Senare tänkte jag också visa er ansiktsformerna. Självklart tänker jag skriva ner vilken analys jag själv fått i skolan.


Man kan kategorisera kroppsformerna på olika sätt och vissa väljer att kategorisera kroppen i bara fyra olika typer och vissa i upp till tio typer. Jag kommer i alla fall att ta upp de vi lärt oss. Kroppstyperna delas in i H, X, A, V och O, plus att dessa ännu kan kategoriseras in i ytterligare typer.

H-FORM (på första bilden pencil/lean column)

Midjan är helt rak eller nästan rak och axlarna plus höfterna är lika breda. Därför borde man framhäva midjan till exempel med ett bälte i midjan. 



MJUK H-FORM (rectangle)

De  som har en mjuk H-form är oftast unga kvinnor och de som tränar. Formen påminner om ett H men med mjukare former, tex tydligare midja, fylligare rumpa och rundare höfter. Använd till exempel åtsittande plagg som framhäver formerna, ett bälte i midjan tar ännu mera fram den.


Jessica Albas kropp beskriver en mjuk H-form bra!



V-FORM (inverted triangle)

Denna kroppsform är vanlig hos simmare. Axlarna är mycket breda i jämförelse med resten av kroppen. Använd till exempel en färgglad eller mönstrad kjol med mycket vidd för att balansera upp axlarna. 


Renée Zellweger har en V-formad kropp.



O-FORM (round/apple)

Hela kroppen bildar en rund form, som ett äpple. Använd en enfärgad klädsel eller smycken som drar åt sig blicken.


Rosanne Barr.



X-FORM (hourglass)

Timglasformen som oftast är den formen man eftersträvar. Smal midja, breda axlar, breda höfter, fylliga former. Men var försiktig med att markera midjan för mycket för då kan axlar och höft se för breda ut. Använd smala bra sittande kläder, undvik till exempel volanger på höfterna.


Beyonce

A-FORM (triangle)

Eller päronform. Smala axlar med betydligt bredare höfter. Uppmärksamheten bör fästas på övre delen. Använd till exempel stora halsband eller polo med stor krage. Undvik volanger på nedre delen.


Jennifer Love Hewitt



Det här får bli första delen i kroppsformerna. Vidare tänkte jag nog gå mera in i detalj på dem och till exempel ge exempel på plagg som passar. Ansiktsformerna ska ni också få. Vad tycker ni om den idén? :) 


Vilken form skulle ni säga att jag har? I skolan fick jag analysen mjuk H-form och det skulle jag absolut hålla med om!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar