måndag 8 april 2013

Frågestund del 2


Jag fick en fråga till efter att jag svarat på frågestunden så jag tänkte jag tar den i ett eget inlägg då det var så många frågor ;) Tack för din långa kommentar!


hoppas det är ok men jag hann inte med i frågestunden så tänkte ställa lite här på sidan om, IFALL du vill svara då så att säga heh.

Självklart vill jag svara, hehe.



Vad gjorde du för att slippa in till code ?
alltså vad behövde man för att bli anställd.

Först skrev jag bara ett CV som jag förde dit (och till de andra klädbutikerna i jeppis). Ungefär en månad senare ringde de och ville ha mig på arbetsintervju. En vecka efteråt ringde de och ville ha mig på jobb :) (Dessutom ringde Lindex en tid efter det och ville ha mig på jobb dit så tydligen gjorde jag ett bra CV, hehe)
Men för att bli anställd i en klädbutik ska man vara öppen, trevlig och glad (viktigt eftersom att man hela tiden har kunder), man ska vara noga, tålmodig och effektiv samt klara av att snabbt ta hand om flera kunder och få fram det de önskar. Man ska ha ett enormt intresse för mode och trender samt gärna veta hur man bygger upp kläderna i en butik så att kunderna blir mer intresserad (det sista har jag dock fått lära mig på vägen). Man får verkligen inte vara blyg och gärna ska man ha goda språkkunskaper, dock har ju inte jag alls kunskaper i finska meeeen, haha. Jag ger inte upp utan staplar orden tills jag gjort mig förstådd!
Tips för att göra ett bra CV: googla hur ett CV ska se ut och jag tycker att man absolut ska sätta dit en bild!

Vad ska du göra i stockholm( du skrev att du ska flytta dit) ?
alltså åker du dit själv då du skrev 'jag'. föstår att du vill jobba med mode säkert?

Ja förstås hoppas jag på att slipper in till estenom i höst men om jag inte slipper in så blir det nog Stockholm nästa. En modekarriär lär jag knappast få här i Finland (speciellt då jag inte kan någon finska). Om jag flyttar så skulle jag söka jobb nånstans, kanske ta någon kurs osv. Jag vet inte riktigt, hoppas ju på att slippa in till estenom... ;) Och nej, jag hoppas att Jona har möjlighet att följa med mig :)

När anser du att en person är ohälsosam ?
t.ex vid någon viktgräns eller enligt mat och kost tänker jag då.

Nå som jag skrev tidigare så tycker jag inte att man ska stirra sig blind på vågen (ja eller börjar den visa 150 kilo kanske man ska tänka om ;) ). Istället är det kosten och hur ofta man motionerar som spelar roll. Enligt mig är en person ohälsosam om den aldrig tränar och för det mesta äter bara hel- och halvfabrikatmat/ snabbmat. Jag tycker heller inte att det räcker med att man tränar 3 gånger i månaden för att räknas som hälsosam. Enligt mig (och det här är verkligen vad JAG anser) är en person hälsosam om man motionerar åtminstone 2 gånger i veckan och äter regelbundet och varierat. Till exempel 5 gånger om dagen (frukost, lunch, middag, mellanmål). Vad man äter spelar ingen större roll bara det som sagt inte hela tiden är hel- och halvfabrikat och bara man äter mycket frukt och grönt. Jag tycker inte att man är ohälsosam fastän man äter godis/kex flera gånger i veckan.
Det är rätt svårt att säga så här är det men hoppas det här svaret duger :)

Hur ofta är du tsm med Jona ? du skriver så sällan om honom även om jag förstår att din blogg har ett träning och mode tema men undrar liksom hur ofta du träffar honom efter att ni ändå varit tsm så länge och inte bor tsm :)

Haha vi är tillsammans nästan varje dag :) Och fastän vi kanske inte träffas under dagen så sover vi tillsammans nästan varje natt. Jag ska försöka börja berätta mer om vardagliga saker här i bloggen så då lär det bli mer om Jona också hoppas jag, haha.

sparar du någonsin pengarna som kommer in på kontot.
t,ex sätter du undan en viss summa och har en viss summa som du sen får 'slösa' i kläder eller hur gör du för att få allt att gå ihop ekonomiskt ? :)

Jodå, det gör jag. Jag har ett sparkonto dit jag sätter pengar varje månad, ibland mer och ibland mindre. Och jag har nog en rätt bra summa sparad, kommer att hjälpa mig mycket så länge jag studerar :)

hur tycker du att man ska göra ifall man har haft ett dåligt rykte om sig men nu ändrat totalt och vill få ett nytt bättre rykte,
vad skulle du göra ?

Oj svår fråga! Nå först och främst tycker jag du ska försöka bortse att det finns ett dåligt rykte, ett dåligt rykte kan ofta bero bara på att många är avundsjuka och därför pratar strunt bakom ryggen.
Sen tycker jag nog bara att du ska se framåt och bara tänka att du ska göra "rätt" i framtiden. Försök inte ändra det som varit utan bara gå vidare och se till att visa dina bästa sidor i framtiden så löser sig nog det här med dåligt rykte med tiden.
Det gick väldigt många rykten om mig när jag var i 13-15 års åldern. Men i och med att jag blev tillsammans med Jona så försvann de vart efter, eller åtminstone tror jag det, haha. Jag brydde mig i alla fall aldrig om alla rykten utan fortsatte nog bara med mitt.

hur gör man för att bli vän med dig ? 
du nämnde att du har svårt att släppa in folk nära.
men är det mera sen då du märker att du verkligen trivs i människans sällskap och att du kan lita på personen som du känner att du vågar släppa in dem nära ?

Jaa jag vet inte riktigt varför jag har svårt att släppa folk nära. Tror att jag helt enkelt inte litar på människor till en början och är rädda för att det ska visa sig att vi inte var så bra vänner som jag trodde...
Men svårt att svara på hur man bli min vän :P Jag antar att man helt enkelt måste visa att man tycker om mig som jag är och att jag kan lita på en.
Ja det är väl så, ju mer jag trivs i någons sällskap desto mer kan jag slappna av och verkligen visa mitt rätta jag.

vad tycker du om rasism och utlänningar ?

Jag är inte rasist och jag har inget emot utlänningar. Dock måste jag nog säga att jag har svårt för olika religioner... Men jag har absolut inget emot hudfärg eller så!
Visst kan jag erkänna att jag ibland är mer misstänksam mot utlänningar men då försöker jag bara intala mig själv att mitt sätt att tänka är fel. Men här omkring var vi bor är vi väldigt inpräntade med att utlänningar borde kastas ut ur Finland, att negrer är fy osv. så det är inte konstigt att många/jag ibland kan tänka fel. Men jag försöker att alltid vara jämlik mot alla för innerst inne har jag inget emot någon. Alla är vi lika mycket värda och i grund och botten är vi ju alla människor!

Vad tycker du om adoption ?

Jag tycker att det är fantastiskt att det finns möjlighet till att adoptera och med tanke på frågan här nedan för så anser jag det fullkomligt okej att homosexuella par ska få adoptera.
Kan själv tänka mig att adoptera i framtiden!

och vad tycker du om homosexuella och allt kring det ? =)

Jag har ingenting emot homosexuella och tycker verkligen inte att det är något fel med det.
Och nu tänker jag komma med ett starkt påstående som jag önskar att alla gubbar som anser att man inte ska få använda preventivmedel borde få höra:
Om det finns en gud så är homosexualiteten guds lösning på överbefolkningen av jorden!
Med det här menar jag inget illa gentemot homosexuella och egentligen vet jag inte om det hör hit till din fråga men det är bara något jag tycker alla religiösa typer som anser preventivmedel vara en synd borde få höra.

Men vidare så accepterar jag fullt ut homosexuella och jag tycker att det borde vara accepterat i hela världen, att de borde få adoptera och gifta sig i kyrkan osv.


Tack för dina roliga frågor och hoppas att du är nöjd med mina svar! :)


4 kommentarer:

  1. skojj att du tog din tid och svarade! tack för svaren och fortsätt med allt bra jobb du gör med bloggen ! :D

    SvaraRadera
  2. vet du om ni tar emot sommarjobbare på code ? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men vi har redan anställt våra sommarjobbare :)

      Radera