fredag 18 oktober 2013

Tränings- och hälsosnack så här på fredagmorgon

Godmorgon! Jag tänkte börja denna dag med ett litet må-bra inlägg. Som ni vet så har träning alltid legat mig varmt om hjärtat men när det kommer till tankesätt så är jag som en kameleont, jag ändrar hela tiden hur jag tänker angående träning och hälsa. Under vissa perioder försöker jag bara tänka så hälsosamt som möjligt för att i nästa stund gå över till det nästan ohälsosamma med dieter, piller, pulver och träning konstant. Nu är jag dock tillbaka på det hälsosamma och har bestämt mig för att det är här jag ska hållas. Jag vill inte få några snabba resultat utan jag vill på ett bra sätt bygga upp en kropp som också ska få må bra om 40 år.

Därför har jag nu skippat alla former av piller och pulver. Det enda jag tänker äta i framtiden är D-vitamin och Omega 3, samt nån sån där hälsoflaska med vitaminer och mineraler som fås från apoteket.
Vad gäller maten så ska jag bara äta så hälsosamt som möjligt men utan att behöva känna skuld över att nån gång äta hembakat. Chips och godis äter jag nästan aldrig nu mera men det har mera att göra med att jag inte tycker om konserveringsmedel och de olika E ämnena. Är jag sugen på nått gott så får jag helt enkelt se till att baka det själv, då vet jag vad det innehåller och kan till exempel styra hur mycket socker det ska innehålla.

När det kommer till träning så har jag försökt göra upp ett träningsprogram åt mig de senaste veckorna, för att faktiskt lyckas med ett som fungerar för mig och hur jag lever. Jag satsar mest på styrketräning eftersom att jag vill bygga muskler men också kondition för att stärka hela kroppen. Jag ska senare idag sätta upp ett inlägg med hur jag tänker träna mer exakt.
Att hålla vad jag lovat mig själv känns också mycket enklare då jag nu bor i Vasa tillsammans med Jona. Vi är båda väldigt hälso- och träningsintresserade och har samma tankar om mat. Så att lyckas känns inte svårt!
Är det nån av mina läsare som försöker tänka på samma sätt?



Googlade bilder

4 kommentarer:

  1. Fint inlägg! :) Mina tankar går i samma banor. Piller och pulver skrämmer mig massor. Så konstgjort, så kemiskt, kroppen är ju gjord för riktig mat, inte laboratorieframställda saker. Själv äter jag bara mjölksyrebakterie- och järnpiller, båda pga läkarråd.
    Som du skrev så handlar det ju just precis om det långa loppet, inte tillfälliga resultat, utan om att försöka må bra livet ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Ja men precis, så är det. Hoppas nu bara att jag själv hålls till det här tankesättet ;) Ibland brukar jag bli lite för ivrig när det kommer till träning :D

      Radera
    2. Jaa-aa, jag vet känslan, man samlar ihop en massa info, laddar upp psykiskt och peppar sig själv så att man går på övervarv :D:D

      Radera