torsdag 3 oktober 2013

Favorit i repris

Att kladdkaka i alla former är gott det vet vi ju alla, men jag tror bestämt att jag har det bästa receptet i min receptbok. Jag har fått det av min kära svägerska (nej jag är inte gift men hon är det för mig ändå) och av alla som bett mig om receptet efter att ha ätit den så kan jag nästan lova att det är det bästa receptet! 
När min klass var hit i tisdags så bjöd jag på denna kladdkaka i muffinsformat och den blev älskad av alla och receptet önskades hit på bloggen, så här varsågoda, chokladhimlen är nära!


Kladdkaka

100 gram (riktigt) smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker


-sätt ugnen på 175 grader
-smörj och bröa en form (eller som jag plocka fram muffinsformar på en plåt)
-smält smöret
-vispa ägg och socker lääääääääääääänge (5-10 minuter så det blir riktigt fluffigt)
-sikta i kakao, mjöl och vaniljsocker och rör om
-rör ner smöret i smeten
-häll i formen och grädda i 18-19 minuter (jag hade det i bara 14 minuter). Den ska vara riktigt kladdig när den tas ur ugnen
-låt kakan stå i kylskåp till nästa dag (VIKTIGT) eller åtminstone i fem timmar.
-NJUT!


Själv glömde jag att fotografera men här får ni en vacker bild som min kära klasskompis Julia tog <3 
Och här ska ni gå och läsa hennes blogg: https://jholmqvist.wordpress.com/




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar